Schip

Eb en Vloed


12.25 m Vissermanaak


Plattegrond (klik voor vergrote weergave)

Eb en Vloed


Hoogte is winst,

gang is alles



Frans Eissenloeffel

 

  • Bouwjaar  2015
  • Lengte  12.25m
  • Diepgang  0.90m
  • Breedte berghout  4.42m
  • Masthoogte water   17m
  • Zeilteken: trefoil
  • Zeiloppervlakte  totaal  92.8 m2

Grootzeil 48.6 m2,

Fok 27.5 m2

Kluiver 16.7m2

Plattegrond, ontwerp en specificaties


 

Lemster aak in visserman uitvoering.

 

De visserman uitvoering heeft een riante diepe kuip met 14 zitplaatsen. Met 3 ruime 2-persoonskooien  kun je met een kleine groep van max 6-8 personen aan boord overnachten. Het interieur is licht en eenvoudig. De uitklapbare tafel is gemaakt van het hout van de oude mast van 'Vriendschap'. Er omheen een ruime zithoek, waar eventueel nog  2 extra personen op de bank kunnen  slapen. Het schip is goed geisoleerd en geventileerd. Er is een klein houtkachteltje om het lekker warm te stoken. Ledverlichting en leeslampjes in de kooien. 12V opladers  en 220 V stopcontacten. Wifi vrije zone.

 

Achter de schuifdeur bevindt zich een ruimte met toilet en wastafel. Dit is tevens een natte ruimte voor het ophangen van zeilkleding.

 

Er is een goed ingerichte kombuis met kardanisch gasfornuis en oven. De koelkastbox bevindt zich onder de trap bij de ingang van de kajuit. Het koelsysteem is niet afhankelijk van walstroom  en kan ook op gas aangesloten worden, waardoor ook langere tochten met droogvallen en ankeren zonder een haven aan te doen  mogelijk zijn.  De watertanks bevatten 2 x 140  liter. De koude drinkwaterkraan wordt bediend met een voetpompje en dit geeft een prachtige geluidsloze koudwaterstraal. Alleen de  afvalwaterpomp is elektrisch.

 

Voor de veiligheid is er uiteraard een marifoon, vuurpijlen, brandblusser, CO melder en  EHBO-doos aan boord. En een opblaas dinghy voor 3 personen met roeispanen (geen buitenboord motor).

 

Technische    aspecten....

 

Het schip is ontworpen met een zelflozende kuip voor de afvoer van buis en regenwater. De zwaarden, schoten en vallen en ankerketting worden handmatig met lieren bediend. De dieselmotor drijft een watergesmeerde schroefas aan.

 

Kortom; het is een scheepje geworden om van te dromen.

 

Wie zijn wij?

De inspiratie voor de bouw komt voort uit onze  jarenlange gezamenlijke zeilervaring met de skûtsjes 'Rust na Arbeid' en 'Vriendschap' en de groeiende behoefte aan stahoogte en een  'levensloop bestendig' schip.



Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen bij elkaar om voor hout te zorgen, orders te geven en het werk te delen, maar roep in hen het verlangen wakker naar de uitgestrekte, eindeloze zee.

.


Antoine de Saint-Exupéry

Peter van der Schaaf



Zeilklaar maken, losgooien en veel achter je laten. De prettige opwinding van te voren,

wat doet de wind, is ons route bezeild, hebben we nog voldoende tijd om dat wantij te halen?

En dan de wind in de zeilen, heerlijk bruizen over open water, of scharrelen door een geultje op het wad of een watertje in Friesland. Altijd het plezier van buiten zijn en de omgang met de elementen. Geen plek is hetzelfde als de andere jaren, en geen dag is gelijk.

En niet te vergeten; de voldoening na het aankomen, in een haven of op de ankerplaats. Vogels kijken met het wegtrekkende water of een havenplaatsje verkennen. En dan lekker eten met elkaar en de plannen voor de volgende dag bespreken......


Het delen van die ervaringen met anderen maakt ze mooier.

Natuurlijk zijn we trots op ons nieuwe schip, maar ook met dit schip zullen we graag onze ervaringen en ontdekkingstochten delen.




Bernard van Hemert



Net als Peter vaar ik bij voorkeur op het Wad. De ongerepte ruimte, de donkere nachten, de rust van het alleen-zijn.

Ik vind het ook heerlijk om anderen te laten delen in deze bijzondere ervaringen en zich te zien verwonderen, genieten en tot rust komen.

Ik mag graag mensen leren zelf dingen te doen aan boord, of het nou navigeren is of schootbediening of dag-schipperen (voor stuur-onderricht heb ik te weinig geduld…). Maar als opvarenden liever iets anders doen, lezen, kletsen of vogeltjes kijken, ben ik ook gelukkig want dan mag ik zelf weer aan lieren en helmhout zitten!


De spiksplinternieuwe stoere vissermanaak is natuurlijk iets heel anders dan het vertrouwde, handzame skûtsje. Ik zie er naar uit de nieuwe mogelijkheden van de aak te ontdekken; ander vaargedrag, ander vaarwater, wijdere horizonten. En dat dan weer afwisselen met het skûtsje: spelevaren op in het binnenwater met zijn ondiepe plasjes, smalle vaartjes en sluisjes die je zelf moet bedienen…

 


Kiellegging Augustus 2014

De  12.25 m Visserman aak is naar ontwerp van Seahorse Naval Architect 

Martijn van Schaik gebouwd.

 

Scheepswerf Nieko in Franeker heeft het casco gebouwd.  Na een verblijf bij Multiship voor stralen en coaten zijn de scheepstimmerlieden van Moed & van Gulpen bezig geweest met de techniek en het interieur.

 

De overige leveranciers waar we met plezier mee samenwerken, zijn:

 

Zeilmaker UB sails, Enkhuizen

Scheepstuigerij de Groot, Stavoren

  Techniek Yachtcontrol, Hattem

Stoffeerderij Sjanne Fijneman, Harlingen

 

Tewaterlating November 2015

Vrijdag 20 november 2015 is de gloednieuwe aak Eb en Vloed te water gelaten in Harlingen. Het was een feestelijke dag en de eerste verfschade is ontstaan door de champagne fles.