Schip


Plattegrond (klik voor vergrote weergave)

Eb en Vloed


"Hoogte is winst,

gang is alles"


Frans Eissenloeffel

 

  • Bouwjaar  2015
  • Lengte      12.25m
  • Diepgang  0.90m
  • Breedte berghout  4.42m
  • Masthoogte water   17m
  • Zeilteken: trefoil
  • Zeiloppervlakte  totaal  92.8 m2

Grootzeil 48.6 m2

Fok 27.5 m2

Rol Kluiver 16.7m2

Plattegrond, ontwerp en specificaties

 

De inspiratie voor de bouw komt voort uit onze  jarenlange gezamenlijke zeilervaring met de skûtsjes 'Rust na Arbeid' en 'Vriendschap' en de groeiende behoefte aan stahoogte en een  'levensloop bestendig' schip.  Het is een Lemsteraak in visserman uitvoering geworden. 

 

De visserman heeft geen opbouw maar een riante diepe kuip met 14 zitplaatsen. Met 3 ruime 2-persoonskooien kun je met een kleine groep van max 6-8 personen aan boord overnachten. Het interieur is licht en eenvoudig. De uitklapbare tafel is gemaakt van het hout van de oude mast van 'Vriendschap'. Er omheen een ruime zithoek, waar eventueel nog  2 extra personen op de bank kunnen  slapen. Het schip is goed geisoleerd en geventileerd. Er is een klein houtkachteltje om het lekker warm te stoken. Ledverlichting en leeslampjes in de kooien. 12V opladers  en 220 V stopcontacten. 

 

Achter de schuifdeur bevindt zich een ruimte met toilet en wastafel. Dit is tevens de ruimte voor het ophangen van zeilkleding.

 

Er is een goed ingerichte kombuis met kardanisch gasfornuis en oven. De koelbox bevindt zich onder de trap bij de ingang van de kajuit. Het koelsysteem is niet afhankelijk van walstroom en kan ook op gas aangesloten worden, waardoor ook langere tochten met droogvallen en ankeren zonder een haven aan te doen mogelijk zijn.  De watertanks bevatten 2 x 140  liter. De koude drinkwaterkraan wordt bediend met een voetpompje en dit geeft een prachtige geluidsloze koudwaterstraal. Alleen de  afvalwaterpomp is elektrisch.

 

Voor de veiligheid is er uiteraard een marifoon, AIS, vuurpijlen, brandblusser, CO melder en  EHBO-doos aan boord. En een opblaas dinghy voor 3 personen met roeispanen (geen buitenboord motor).

 

Het schip is ontworpen met een zelflozende kuip voor de afvoer van buis en regenwater. Het grootzeil, de zwaarden, schoten en vallen en de ankerketting worden handmatig met lieren bediend. De dieselmotor drijft een watergesmeerde schroefas aan.

 

Kortom; het is een scheepje geworden om van te dromen.


"Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen bij elkaar om voor hout te zorgen, orders te geven en het werk te delen, maar roep in hen het verlangen wakker naar de uitgestrekte, eindeloze zee"


Antoine de Saint-Exupéry

Kiellegging Augustus 2014

De aak is naar ontwerp van Seahorse Naval Architect  Martijn van Schaik gebouwd.

 

Onze bouwers en leveranciers waar we met plezier wekelijks mee hebben samengewerkt.


Casco, Scheepswerf Nieko, Franeker

Stralen en Coaten,Multiship, Harlingen

Betimmering interieur en techniek, Moed & van Gulpen, Harlingen

Zeilmaker UB Sails, Enkhuizen

Scheepstuigerij de Groot, Stavoren

  Techniek Yachtcontrol, Hattem

Stoffeerderij Sjanne Fijneman, Harlingen

 

Tewaterlating November 2015

Vrijdag 20 november 2015 is de gloednieuwe aak Eb en Vloed te water gelaten 


Plots was het moment daar waarop de dieplader was besteld.  Eenmaal in het van Harinxmakanaal gehesen dobberde ze vanzelf uit de heisbanden.  Het was een fantastische dag en de eerste verfschade is ontstaan door de champagne fles.  En een week later natuurlijk de feestavond met alle bouwers,  vrienden en famlie.